Het laatste verslag - Reisverslag uit Eesveen, Nederland van FreekenRosalie - WaarBenJij.nu Het laatste verslag - Reisverslag uit Eesveen, Nederland van FreekenRosalie - WaarBenJij.nu

Het laatste verslag

28 Juli 2014 | Nederland, Eesveen

Hallo lieve lezers,

Zoals de titel al aangeeft zal dit het laatste verslag worden van deze reis. Op dit moment zijn we alweer bijna 4 weken in Nederland en dus is het hoog tijd om een verslag te schrijven over onze laatste dagen in Canada, de terugvlucht en de eerste weken in Nederland. Laat ik maar bij het begin beginnen en daarvoor ga ik terug naar zondag 22 juni.

Op deze dagen zouden we naar Vancouver gaan waar we twee nachten in een Hostel zouden verblijven. Barrie had dat voor ons geregeld en ook bracht hij ons erheen. De weg van Squamish naar Vancouver is een ontzettend mooie weg waarbij we veel konden zien. Om het nog leuker te maken is Barrie naar een uitkijkpunt gereden waarbij je een uitzicht hebt over de hele stad van Vancouver. Een geweldig gezicht! Toen we al wat dichter bij het Hostel waren is Barrie met ons naar Lynn Canyon gereden waar we over een Suspension Bridge zijn gelopen en een hele mooie wandeling hebben gemaakt. Toen we weer verder gingen rijden, gingen we via de grote brug naar Downtown Vancouver en zijn we door het Stanley Park en door de stad gereden tot we bij ons Hostel Seymour Cambie uit zijn gekomen. Daar heeft Barrie ons nog allemaal tips meegegeven voordat hij weer weg reed. De rest van die dag hebben Freek en ik veel rond gelopen door de stad en hebben we onze ogen uitgekeken. Ons hostel zat dicht bij de haven waarvandaan enorm grote Cruise schepen en watervliegtuigjes vertrekken en waar ook enorme Yachtschepen liggen. Het was die dag 25 graden.

De volgende dag begon met het kijken van de wedstrijd Nederland - Chili. Aan het hostel grenst ook een Café waar normaal de hele dag voetbal wordt uitgezonden, maar omdat het nu nog maar 9 uur was, waren ze nog niet open. Daardoor hebben we de eerste helft moeten missen, maar de tweede helft hebben we kunnen zien in een Cafeetje wat verderop. Het was een mooie tweede helft! Verder die dag wilden we een wandeling gaan maken onder andere naar en door Stanley Park. Op weg daarheen kwamen we zo'n leuk tweedehands boekenwinkeltje tegen waar ik de hele serie of The Lord of The Rings heb kunnen scoren :). Verder hebben we een heerlijk en geslaagd dagje gehad, maar aan het eind van de dag waren we wel helemaal gaar en blij dat we in bed konden liggen. Wat ik ook erg bijzonder vond is dat we wel een paar keer een Ferrari hebben gezien in de stad. Het was vandaag zo'n 23 graden met een klein beetje regen.

Dinsdag 24 juni hebben we eerst mooi op tijd uitgecheckt waarbij we één tas en jas daar hadden gelaten (die konden we in de avond weer ophalen) en zijn toen op zoek gegaan naar een supermarkt. Eindelijk konden we een beetje normaal ontbijten met een biologische appel, vers brood, koud water en thee (bij het hostel kon je een Muffin krijgen). Met nieuwe energie zijn we met onze nieuwe missie bezig gegaan, namelijk op zoek naar een Winkelcentrum en op zoek naar een riem! Gelukkig zijn we daarin geslaagd en we ontdekten een hele chille zithoek in het winkelcentrum. Daar hebben we een paar uurtjes door gebracht waarbij ik wat kon schrijven, Freek voetbal kon kijken en daar heeft Freek ook een groot deel van zijn blog geschreven. Na lunch hebben we weer onze spullen bij elkaar gezocht en zijn we op pad gegaan om dit keer de andere kust van Downtown Vancouver te bekijken en te bewandelen. Het is daar toch wel erg mooi en we hebben mooi een heel stuk over het strand kunnen sjouwen en wat foto's kunnen maken. Nadat we wat eten hadden gehaald zijn we weer naar het hostel gelopen om de rest van onze spullen op te halen en daar heeft Barrie ons om 21 uur weer opgehaald. En dat waren alweer onze dagen in Vancouver. Ondanks dat de grote en drukke stad wel een grote schok voor ons was, hebben we echt een paar heerlijke dagen gehad waarbij we veel hebben gezien en veel hebben gelopen. Toen we weer in Squamish waren zijn we al vrij snel onder de douche en in bed gestapt. We waren kapot! Het was vandaag zo'n 18 graden.

De volgende dag werden we zo heerlijk wakker. Barrie en Angela hadden namelijk de vorige avond brooddeeg in de broodmachine gedaan en hadden de timer ingesteld om 7.30 's ochtends. Hmmmmmmmmmm. Verder hadden we vandaag de taken verdeeld en de huiskamer weer een heel stuk leger gemaakt. Het verhuizen komt nu echt dichtbij!
Donderdag 26 juni was de laatste dag dat Barrie vrij was en we nog niet volledig in de verhuissfeer zaten, dus we besloten om eropuit te gaan. We zijn naar Alice Lake gegaan, wat een heel mooi meer/park is in de buurt en daar hebben we een mooie wandeling gemaakt. Ook hebben we daar een hele mooie Blue Jay (vogel) gezien. Het was vandaag 24 graden en later op de dag kwam er veel wind en werd het erg fris.
Op vrijdag 27 juni zijn we veel bezig geweest met onze eigen koffers weer zoveel mogelijk inpakken (zodat we dat niet ook hoeven doen op de dag van de verhuizing) en hebben we het bed waar wij op sliepen alvast uit elkaar gehaald en naar de garage gebracht inclusief wat andere kastjes en dergelijke. Daarnaast hebben we een groot gedeelte van de keukenkastjes leeg gehaald en ingepakt. Het huis wordt al steeds leger en de garage steeds voller. Voordat we naar bed gingen hebben we nog een plan gemaakt voor de komende twee dagen, want dan is het echt zover!
Zaterdag 28 juni hebben we de hele dag nog spullen ingepakt, uit elkaar gehaald en naar de garage gebracht en in de avond kwam Barrie eraan met de grote verhuiswagen die hij precies voor de deur van de garage kon parkeren. We kregen ook nog hulp van een vriend van Barrie en Angela en zijn zoon en met een uurtje zat alles al netjes in de verhuiswagen. Dat ging in ieder geval al goed!
Zondag 29 juni was het zover. Verhuizen! We stonden vroeg op om de laatste spullen in te pakken en in te laden en tijdens het schoonmaken hebben we nog (delen van) de wedstrijd Nederland - Mexico gekeken. Wat een spannende wedstrijd! Het geschreeuw van Barrie, Freek en Jayden maakte me erg zenuwachtig tot ik op het einde heel hard gejuich hoorde. Ze hebben het weer geflikt in de laatste 10 minuten! Geweldig. Dus daarna konden we op top snelheid doorgaan met schoonmaken. We kregen er gelukkig hulp bij en het was allemaal op tijd klaar. Om 12 uur kwam de inspectie en daarna konden we vertrekken naar Maple Ridge. Daar hebben we Barrie, Angela en de kinderen in hun nieuwe huis geholpen en hebben we geholpen met alles uitladen waarna het de volgende dag voor onszelf tijd was om ervandoor te gaan...

We hebben een ontzettend leuke en gezellige tijd gehad met Barrie, Angela en de kinderen en willen hen nogmaals bedanken voor alles! We kijken ernaar uit om jullie weer te zien en wensen jullie veel geluk in jullie nieuwe woning!

En toen was het alweer maandag 30 juni... Ons laatste dagje in Canada. Rond 14 uur bracht Barrie ons naar het vliegveld en daar begon onze reis terug. We vlogen weer met de vliegmaatschappij Air Transat en zijn daar echt zeer tevreden over! Het was een vlucht van bijna 10 uur en het was een aangename vlucht. Het personeel was vriendelijk, het eten was goed, we hadden allebei genoeg beenruimte en omdat we 's nachts vlogen werkten ze met speciale kleuren licht waardoor je echt het gevoel kreeg dat het nacht en later weer dag werd. Ik heb onderweg drie leuke films kunnen zien en ik heb nog even geprobeerd "te snoozen". Ik heb niet echt geslapen, maar toch voelde ik me erg fit. Gelukkig is alles goed gegaan met het vliegen en met onze bagage en wat waren we blij toen we eindelijk weer onze familie konden zien. Wat een heerlijk gevoel is dat zeg. Daarna zijn we met z'n allen naar Eesveen gegaan om een gezellig middagje/avondje te hebben. Wat genoten we daarvan zeg, maar wat voelde het tegelijkertijd allemaal ook erg raar. We hadden het Nederlands praten gelukkig alweer flink kunnen oefenen toen we bij Barrie en Angela waren, maar we merk(t)en wel met sommige woorden of uitspraken dat we echt even moeten nadenken. Daarnaast hadden/hebben we last van een enorme cultuurschok. Nadat we zolang toch wel negatief over Nederland dachten, vinden we dat toch wel erg meevallen en vinden we Nederland ook erg mooi. Maar het is nou eenmaal wel gigantisch druk, er zijn mensen (en bekenden) overal, je hoort en ziet constant auto's en de hele cultuur is anders. Dat is niet per se negatief natuurlijk, maar het is wel erg wennen voor ons. Daarnaast missen we nu al de natuur. Toch zijn we/ben ik erg blij om hier nu te zijn. We hebben de afgelopen weken rustig aan gedaan, lekker wat daagjes bij al onze "thuisen" doorgebracht, familie bezocht, we hebben al een paar feestjes gehad en we hebben al een paar leuke uitjes gedaan (waaronder makreelvissen op de Noordzee!!, vissen in een vijver in Leeuwarden, naar een strandje geweest, en nog meer). We hebben helaas nog lang niet iedereen van onze vrienden (veel) kunnen zien, maar we hopen dat het nog komt.

De komende dagen/weken zal voor ons in het thema staan van solliciteren. We zijn namelijk dringend op zoek naar een baantje en dan ook nog het liefst een baantje dat niet gigantisch tegen al onze (nieuwe) principes en ideeën in gaat. We zouden bijvoorbeeld graag in een biologische winkel, een biologische groentetuin, bij een biologische boer of iets dergelijks willen werken. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om een baantje, maar we proberen natuurlijk iets goeds te vinden! Alle tips zijn welkom.

We hebben een hele mooie en fijne kamer gekregen in het huis van mijn schoonouders en zijn die langzaam aan het inrichten en we voelen ons daar echt op ons gemak. We zijn van plan om van dit jaar een heel mooi en nuttig jaar te maken waarin we hopelijk veel geld kunnen verdienen en sparen, veel bij onze familie en vrienden kunnen zijn en mooie foto's en herinneringen kunnen maken. Daarnaast zullen we een Bucketlist maken van dingen die we nog hopen te doen en te zien en we gaan bezig met een goed en duidelijk plan te maken voor onze dromen en plannen.

Door dit laatste blog nu af te ronden, rond ik voor mijn gevoel ook het hele afgelopen jaar in Canada af. Maar alhoewel dat jaar nu echt voorbij is, zullen de herinneringen en ervaringen die we daar hebben gemaakt en opgedaan voor de rest van ons leven nog terug komen. En als het allemaal mee zit hebben wij over een tijdje ons eigen plekje daar ;). Een ander project waar we ook mee bezig zullen gaan is een boek maken van al onze reisverslagen, wat foto's en de feedback die we hebben gekregen. Hopelijk kunnen we die over een tijdje aan jullie laten zien!

Iedereen enorm bedankt voor alle steun, liefde, voor jullie tijd, vertrouwen en voor het lezen van alle verslagen. We weten zeker dat er in de (nabije) toekomst meer verslagen zullen volgen en we hopen dat die net zo goed en vol enthousiasme worden gelezen als nu het geval was.

We zijn dus weer in Nederland en hoewel we wel zullen "reizen" tussen Eesveen, Tuk en Leeuwarden maken we graag tijd om een keer iets af te spreken, dus neem gerust contact met ons op als je ons een keer wil zien.

Hopelijk tot ziens!

Tags: Workaway, Canada, Reis